5 błędów, które popełniasz wybierając spodnie motocyklowe
Spodnie motocyklowe są podstawowym elementem wyposażenia każdego miłośnika jednośladów. Spełniają kilka ważnych funkcji: chronią przed warunkami atmosferycznymi, zapewniają osłonę przed owadami i kamieniami oraz ratują przy ewentualnym upadku z jednośladu. Ale czy wiesz, że wybierasz je źle? Musisz mieć w głowie to, że będziesz spędzać w nich dużo czasu jeżdżąc, a czasem również chodząc lub siedząc w pracy jeśli nie weźmiesz sobie nic na przebranie. Będziesz korzystać z nich gdy będzie gorąco i zimno, o ile sezon nie kończy się dla Ciebie w okolicach 15 stopni Celsjusza lub wraz z początkiem października. Jazda "na zdrapkę" to fatalny pomysł mogący Cię kosztować zdrowie i życie, dlatego musisz wziąć pod uwagę wszystkie czynniki, jakie mogą wpłynąć na komfort ich użytkowania. Jak widzisz, kupić spodnie motocyklowe to pewnego rodzaju sztuka, dlatego jeśli chcesz wiedzieć, jak wybrać z głową, zapraszam Cię do przeczytania tego bloga.
Trochę się rozpisałem, ale myślę, że będzie to dla Ciebie wartościowa wiedza.
Typy spodni, czyli lepsze będą spodnie tekstylne czy skórzane na motocykl?
Zanim przejdziemy do błędów, wyjaśnijmy najpierw jakie typy spodni na motocykl znajdziesz w sklepach. Jaki materiał? To bardzo ważne pytanie, ponieważ od tego możesz zacząć rozważanie swojego zakupu. Najczęściej ich typ określisz organoleptycznie poprzez samo spojrzenie na nie lub dotknięcie, lub po przeczytaniu opisu dostępnego na stronie internetowej oraz obejrzeniu zdjęcia. W naszym sklepie dbamy o to, aby opisy produktów były jasne i klarowne, i zawierały wszystkie potrzebne informacje. Dlatego poświęć tę krótką chwilę, aby się zastanowić nad swoimi gustami i potrzebami, aby wybrać idealny rodzaj dla siebie.
Jeansowe spodnie motocyklowe — mój ulubiony typ, w którym jeżdżę właściwie cały czas, o ile nie wybieram się na jakąś wielodniową wycieczkę. Są to idealne motocyklowe spodnie na lato. Sprawdzą się do pracy, na imprezę, do załatwiania spraw w mieście lub na zwykłe dojazdy. Co prawda korzystam z nich nawet gdy jest chłodno, a moim rekordem jest jazda w 2℃ ale wtedy wystarczy mi solidna odzież termoaktywna. Najczęściej są z domieszką elastanu, co pozwala zwiększyć komfort użytkowania na co dzień. Jest to odzież ochronna, dlatego warto zwrócić uwagę przy zakupie na metkę certyfikacji na ścieralność. Każde dobre jeansy motocyklowe taką mają. Zauważysz wtedy, że bezpieczeństwem już nie ustępują modelom tekstylnym, choć do skórzanych jeszcze im sporo brakuje. Pamiętaj, że certyfikowane ochraniacze kolan i bioder to konieczność, a sama klasa ochrony na przetarcia nie sprawi, że bez nich Twoje nogi wyjdą ze zdarzenia bez szwanku. Mimo że uważane są za najmniej bezpieczne, co wcale nie znaczy, że są złe, warto posiadać je w swojej szafie, a nawet myślę, że powinien je kupić początkujący motocyklista niewiedzący jeszcze, jaki konkretnie styl i poziom wygody mu odpowiada. Ważny jest wybór materiału, czyli spodnie z denimu podszyte Kevlarem jak np. Rebelhorn Classic lub z Armalithu, z którego wykonany jest model Rebelhorn Nomad.
Tekstylne spodnie motocyklowe — wytrzymałe i komfortowe, najczęściej turystyczne spodnie tekstylne są najbardziej uniwersalnym typem, jaki możesz zakupić. Nie jest ważne czy jest zimno, czy gorąco, pada czy jest sucho, w nich zawsze znajdziesz odpowiedź, aby radzić sobie z panującą aurą. To, co wyróżnia tekstylne spodnie to sposób, w jaki możesz je dostosować do niej właśnie poprzez warstwy. Pierwszą z nich jest membrana wodoodporna, która ochroni Cię przed przemoczeniem w trakcie deszczu oraz ochroni Cię przed marznącym wiatrem dzięki właściwościom wiastroszczelnym. Jeśli jest wypinana, a najczęściej tak jest, tym lepiej! Wentylacja spodni nie jest wtedy w żaden sposób zakłócona, co jest szczególnie ważne w okresie letnim. Druga warstwa to podpinka ocieplająca, która dba o zachowanie temperatury ciała gdy temperatury są niewysokie. Często mają też największą ilość kieszeni ze wszystkich typów, a wytrzymałość na otarcia i przedarcia jest większa niż w przypadku jeansów. Posiada też liczne elementy odblaskowe ze względu na nacechowanie turystyczne. Planujesz kupić spodnie tekstylne na motor i zastanawiasz się, czy jest to dobry wybór? Tak! O ile nie przeszkadza Ci ich wygląd i do zestawu kupisz odpowiednią kurtkę.
Skórzane spodnie motocyklowe — to właśnie w tym typie postawiono bezpieczeństwo motocyklistów na pierwszym miejscu, a dopiero później zaczęto myśleć o komforcie spodni czy kurtek. Nie bez powodu skóra to podstawowy materiał, z którego produkuje się kombinezony wykorzystywane w zawodach. Po prostu jest najwytrzymalsza i mimo podobnej certyfikacji względem odzieży tekstylnej, pozwoli Ci na dłuższy szlif po asfalcie. Niestety panele wentylacyjne w nich nie istnieją i najczęściej możesz liczyć jedynie na perforację. Gdy na zewnątrz jest zimno, to będziesz czuć w nich chłód, a gdy jest gorąco, to możesz się roztopić. Nie należy się w nich spodziewać obecności kieszeni. O wodoodporności zapomnij. Więc czy zawsze warto wybierać skórzane spodnie na motocykl? Pozostawiam to Tobie. Są najbezpieczniejsze, ale na pewno nie jest to dobry wybór dla początkujących, chyba że masz zamiar często bywać na torze wyścigowym lub nie uznajesz odzieży tekstylnej na motor.
Spodnie offroadowe — w przypadku szaleństw w terenie na enduro i nie poruszania się po drogach publicznych, dobrym wyborem będą spodnie motocyklowe cross. Wykonane z lekkich, ale wytrzymałych materiałów, nie krępują ruchów i dają odpowiedni przewiew. Nie posiadają protektorów, ponieważ zakłada się je bezpośrednio na siebie.
Teraz już wiesz, jakie są rodzaje spodni motocyklowych dostępnych na rynku. Materiał spodni na motocykl to ważna rzecz i od sprawdzenia swoich potrzeb musisz zacząć rozważanie, który Ci najbardziej odpowiada. Przechodzimy do konkretów.
Nasz wybór: Zaczynasz przygodę z motocyklem i nie wiesz, co kupić? Tu masz 4 gotowe zestawy ubrań!
Błąd 1 - Niemotocyklowe jeansy!
W Internecie jest pewien bardzo obrazowy film, który pokazuje, w jaki sposób cywilne ubrania zachowują się przy kontakcie z asfaltem przy pewnej prędkości. Oglądając go, wręcz czuję ból, dlatego go tutaj nie załączę, chociaż być może powinienem, abyś wiedział/a dlaczego odzież ochronna dla motocyklistów ma sens. Niestety Internet ma zastawionych pełno pułapek na nieświadomych internautów i zdarza się, że spodnie opisywane jako motocyklowe wcale nimi nie są, a ich nazwa opisuje jedynie wygląd, jaki producent miał zamiar osiągnąć. Materiał spodni motocyklowych to zazwyczaj nie jest zwykła bawełna (chyba że jest podszyta Kevlarem, o ile są to jeansy), tylko specjalna tkanina o podwyższonej odporności na ścieranie. Sprawdzając, z czego jest wykonana odzież, znajdziesz takie nazwy jak Cordura, Tactel, DuPont Kevlar, Armalith, Ripstop. Ich wykorzystanie w produkcji gwarantuje bezpieczeństwo spodni, które użytkujesz.
Uniknięcie tego błędu jest bardzo proste: należy wybierać spodnie motocyklowe renomowanych marek takich jak Rebelhorn oraz musisz sprawdzać, czy mają protektory na kolanach i biorach oraz certyfikację ścieralności. Początkujący motocyklista nie powinien szukać ich na chińskich stronach. Najlepiej gdyby udał się do sklepu i zmierzył parę modeli przed dokonaniem wyboru.
Serio, warto inwestować w bezpieczeństwo nóg, bo to one jako jedne z pierwszych uderzają o asfalt.
Błąd 2 - spodnie motocyklowe za duże lub za małe!
Jestem sobie na paru motocyklowych grupach sprzedażowych na popularnym medium społecznościowym i co jakiś czas widzę ogłoszenia, w których użytkownicy tłumaczą się mówiąc, że jeździli w czymś raz czy dwa i coś okazało się na nich zbyt duże lub zbyt małe. Oczywiście komfort to rzecz subiektywna, ale warto wiedzieć, iż gdy chcesz dobrać spodnie, jeden rozmiar w jedną lub drugą stronę potrafi być różnicą między niebem a piekłem.
Co się dzieje gdy kupujesz zbyt duże spodnie motocyklowe dla siebie? Pomijając oczywistość jak spadanie z tyłka, problem pojawia się w działaniu ochraniaczy w trakcie wypadku. Jeśli nie będą odpowiednio dopasowane do ciała, w trakcie uderzenia o grunt mogą się przesunąć i nie zapewnić odpowiedniej ochrony. Grozi to groźnymi kontuzjami, które mogą Cię wykluczyć z jazdy na cały sezon.
Nawet jeśli kupujesz wysokiej jakości spodnie motocyklowe, ale będą za małe, pojawi się problem w postaci wrzynającego się materiału w okolicach stawów. Te miejsca są najbardziej narażone na to, ponieważ znajdują się tam certyfikowane ochraniacze kolan. Będą również niewygodne w trakcie jazdy, co ostatecznie zniechęci Cię do tego hobby.
Z mojego doświadczenia uważam, że błąd ten najczęściej popełniany jest przy odzieży skórzanej na motocykl. Spodnie te mają trochę inny krój niż typowe jeansy i kończą się trochę wyżej nad kostką, aby bez problemu można było założyć sportowe buty. Do tego musi mocno przylegać, ponieważ skóra ma to do siebie, że z czasem się rozbija i robi się trochę większa niż była na początku. Jeśli zastanawiasz się, jak długie powinny być przymierzane spodnie, najlepiej udaj się do sklepu i zapytaj.
Jak uniknąć popełniania tego błędu? Pamiętaj, że warto spodnie motocyklowe mierzyć bardzo dokładnie, ponieważ one niekoniecznie mogą się układać gdy stoisz prosto. Ich zadaniem jest znaleźć się w odpowiedniej pozycji wtedy, gdy siedzisz na motocyklu. Wtedy jednoznacznie możesz ocenić komfort spodni i dobrać rozmiar tak, aby czuć zadowolenie. Tabele producentów są raczej precyzyjne, ale każdy jest inny.
Błąd 3 - każde solidne spodnie motocyklowe będą złe jeśli będą niewygodne!
Zastanawiałem się, czy ten punkt nie powinien wejść w skład powyższego, jednak z mojego doświadczenia wyszło, że nawet rozmiarowo dobre spodnie motocyklowe potrafią być niekomfortowe. Popełniłem błąd, który trochę mnie kosztował i sam byłem jednym z tych sprzedających na portalach aukcyjnych twierdzących, że zakupione rzeczy były tylko parę razy założone. Straciłem wówczas niemało pieniędzy i czasu. Kupiłem wtedy spodnie motocyklowe na lato. Jeansy dla sprecyzowania. Myślałem - co może pójść nie tak? Wspomniałem wyżej, że warto mierzyć spodnie, ale wtedy tego nie zrobiłem. Byłem przekonany, że udało mi się dokonać najlepszego wyboru z możliwych. I co?
To były spodnie motocyklowej dobrej jakości, ale je sprzedałem, ponieważ wrzynały mi sie w krok podczas jazdy. Podczas chodzenia były w porządku, ale nie przysiadałem się w nich do motocykla, a dyskomfort zaczynałem czuć dopiero po jakimś czasie. Myślę, że gdybym wiedział o tym wszystkim, o czym teraz piszę, z łatwością mógłbym uniknąć tego błędu i oddać je, nim zacząłem w nich jeździć. Elastyczność spodni, które sprzedałem, była znikoma, więc nawet nie miałem marginesu błędu, który by mnie ratował.
Wiec jak uniknąć tego błędu? Podobnie jak wyżej, nieważne czy wybierasz spodnie skórzane czy tekstylne na motor, przysiądź się do swojego rodzaju motocykla i zwróć uwagę na każdy jeden detal, który Ci się nie podoba. W trasie odczujesz go bardziej niż podczas przymiarek.
Mały bonus - pamiętaj, aby nie mierzyć samych spodni, ale też cały komplet ubrań, a jeśli nie masz takiej możliwości, to przynajmniej weź ze sobą buty do przymierzalni. Warto na to zwrócić uwagę przy wyborze, ponieważ pozwoli Ci to ocenić, czy odzież się odpowiednio układa.
Dobrać rozmiar spodni to jedno, a czuć się w nich dobrze to drugie.
Błąd 4 - spodnie motocyklowe niedopasowane do Twoich potrzeb
Jak zdołałaś/eś przeczytać, są cztery rodzaje spodni motocyklowych i właśnie z powodu tego błędu o nich pisałem, aby dać odpowiedni kontekst. Każdy spodnie motocyklowe powinien dobierać zgodnie z rodzajem motocykla oraz praktykowanym typem jazdy. Z jednej strony nie odkrywamy w tym momencie Ameryki mówiąc o tym, ale myślę, że bardzo ważnym jest wspomnieć o tym, aby uniknąć kosztownych pomyłek.
Skórzane spodnie motocyklowe do jazdy na torze będą się dobrze układać gdy przybierasz pozycję sportową. Problem się zacznie w przypadku jazdy turystycznej na motocyklu adventure, ponieważ ochraniacze niekoniecznie będą znajdować się tam, gdzie powinny, a do tego będziesz się w nich męczyć. Spodnie na lato w postaci jeansów niekoniecznie sprawdzą się w wyprawach motocyklowych, ponieważ nie mają cech, które pomagają walczyć z niekorzystymi warunkami atmosferycznymi. Tymczasem nawet jeśli masz tekstylne spodnie motocyklowe dobrej jakości, możesz nie zostać wpuszczona/ny na tor, ponieważ nie zapewniają dostatecznej ilości bezpieczeństwa motocyklistom w trakcie brania udziału wyścigach. Nie wspominam jak zachowują się spodnie offroadowe przy tarciu o asfalt.
Jak żyć, co robić? Nie chodzi tutaj o wygląd, bo to Twoja sprawa jak wyglądasz, ale to, jaką jazdę masz zamiar praktykować. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby wybrać turystyczne rzeczy tekstylne na motor gdy masz zamiar jechać sportem na Nordkapp. Powiedziałbym, że wtedy jest to nawet wskazane ze względu na warunki atmosferyczne i temperatury. Po prostu najlepiej dobrać spodnie na motocykl tak, aby później tego nie żałować.
Błąd 5 - Zwróć uwagę na szczegóły
To ostatni błąd, a jednocześnie najmniejszy z nich, ponieważ jest najbardziej subiektywny. Nie samą kwestią dopasowania żyje człowiek, bo jeszcze na inne rzeczy należy zwrócić uwagę wybierając spodnie (i nie tylko). Musisz ocenić, jak bardzo i w jakiej ilości wymienione rzeczy będą Ci potrzebne w trakcie jazdy.
Wentylacja spodni - tak prosta rzecz, a potrafi dać olbrzymią różnicę. Ubrania na motocykl nie należą do najlżejszych i pokrywają całe ciało, zatem producenci stosują perforację lub otwory wentylacyjne, które mają za zadanie wprowadzić odpowiednią ilość chłodnego powietrza, aby schłodzić Twoje ciało. Jeansowe spodnie motocyklowe oraz turystyczne modele należą do tych najbardziej przewiewnych. Dużo gorzej ma się sytuacja przy skórach. Wybierając odzież motocyklową na lato, musisz się z tym liczyć.
Wodoodporność - najważniejsza jest dla motopodróżników, którzy jadą bez względu na pogodę. Woda wyciąga ciepło z ciała i z czasem przemoczenie grozi wychłodzeniem, co jest niebezpieczne podczas jazdy. Dlatego jeśli jesteś mototurystą, zainwestuj w dobre spodnie motocyklowe z membraną albo odzież przeciwdeszczową.
Kieszenie - w ich kwestii wychodzę z nurtu "im więcej, tym lepiej". Warto posiadać jak największą ilość kieszonek do przechowywania drobnych rzeczy takich jak karta, pieniądze czy urządzenia elektroniczne. Dlatego warto dobrać spodnie motocyklowe z dużą ilością kieszeni, jak np. Rebelhorn Vandal.
Design - tutaj krótko - jeśli coś Ci się nie podoba, po prostu tego nie kupuj. Bez względu na to, jak solidne spodnie motocyklowe będą, jeśli aż Cię mierzi na ich widok, nie miej z nimi nic wspólnego.
Nie samym bezpieczeństwem spodni żyje człowiek. Funkcjonalność też jest ważna!
Zwiększ swoją wiedzę: Krótki przewodnik po membranach wykorzystywanych przez Rebelhorn
Czy istnieją spodnie motocyklowe dla początkujących?
Osobiście nie lubię tego terminu. Uważam, że przykładowo miejskie spodnie motocyklowe mają dawać taki sam poziom bezpieczeństwa "weteranowi", jak i początkującemu. Ale oczywiście tutaj jest mowa o cenie, ponieważ rozpoczynając przygodę z jednośladami, wiele osób jeszcze nie jest pewnych, czy zostaną w tym na dłużej. Trzeba jednak pamiętać, że aby wycenić coś taniej, potrzebne są pewne kompromisy.
Mamy męskie i damskie spodnie motocyklowe Rebelhorn w różnych krojach i stylach, z różnych materiałów. Jest ich wiele, więc, możesz dostać zawrotu głowy i zastanawiać się, jaki model wybrać. Osobiście uważam, że najlepiej zacząć od jeansów, ponieważ są najwygodniejsze i najlepiej wyglądają. Dla kobiet moją propozycją będą Rebelhorn Ash, a dla mężczyzn - Rebelhorn Classic III o kroju regularnym.
Oczywiście zawsze możesz sprawdzić nasz outlet, na którym możesz wybrać spodnie na motocykl w okazyjnych cenach.
I to by było na tyle. Pamiętaj, że na początku ważny jest wybór materiału czyli jeans, tekstylia lub skóra. Do codziennej eksploatacji lepsze będą spodnie komfortowe, a przy zastosowaniach bardziej sportowych - skórzane. Pamętaj, że odzież ochronna dla motocyklistów powinna pochodzić od renomowanych producentów. Mierz zawsze i nie wahaj się szukać dalej jeśli czujesz coś, co Ci się nie podoba. Życzę Ci powodzenia!